- Kapitel Flokkene (Al-Zumar) vers الزمر 49
Bøn og Duaa er et medfødt menneskeligt behov, og det er naturligt for en person i sit komplekse sociale liv at blive udsat for problemer, som nogle gange er svære for vedkommende at løse, og andre gange at blive udsat for kritiske situationer, hvor man føler, at man vil uundgåeligt gå til grunde, så vi ser den troende ty til og trygle med en uset kraft, som man mener er i stand til at redde en.
Selv de, der ikke tror på Duaa, kan ty til det, som vi læser i Den hellige Koran:
"Når modgang rammer et menneske, påkalder det Os. Men så snart Vi viser det nåde fra Os, siger det: ”Jeg har opnået det i kraft af (min) viden!” Det er derimod en prøvelse, men de fleste af dem ved det ikke."
- Kapitel Flokkene (Al-Zumar) vers الزمر 49
Hvad der dog angår den troendes liv, danner bøn et solidt grundlag for vedkommendes personlighed, fordi man tror på Gud, Den Almægtige, som er i stand til alt, og i hvis hånd er himlenes og jordens rige.
Gud Den Barmhjertige, hvis barmhjertighed strækker sig til alle ting, og Han er venlig mod sine tjenere, medfølende med Sine skabninger, og Han er i stand til, hvad Han vil. Gud Den generøse, havde ikke sat nogle forhindringer mellem Ham og Sine tilbedere, ophøjet værd Ham Den Højeste.
Den troende vender sig til Gud og stoler på Hans evner, for jo mere en person har kendskab til Skaberen og viden om Gud, jo mere har han tro, bøn og lydighed. Og jo mere folk kender og ved om Gud den Almægtige, jo mere spørger de og øger deres øns.å Skaberen. Duaa er en kommunikationsmetode der fjerner bekymringer og angst, og beroliger sjælen i nærværet af Gud, i hvis hænder al skæbne er.
Den troende vender sig til Gud og stoler på Hans evner, for jo mere en person har kendskab til Skaberen og viden om Gud, jo mere har han tro, bøn og lydighed. Og jo mere folk kender og ved om Gud den Almægtige, jo mere spørger de og øger deres ønsker.
- Kapitel Den Tilgivende (Ghafir) vers 60 غافر
Sådan står de, der kender deres Herre, ydmyge og underdanige, og deres verdslige liv har ikke fået dem til at glemme erindringen om Gud, og deres handlinger har ikke distraheret dem fra at kommunikere med deres Skaber. De ved, at en person kan blive udsat for fejltagelser i ens handlinger, og at man kan begå fejl og alligevel vende sig tilbage til ens Herre, angrende, lydig og anerkendende, og bede om omvendelse og tilgivelse.
Tjeneren, der er plaget af synder, har intet andet valg end at omvende sig, vende sig til Gud og bede til ham, for der er ingen undslippe fra Gud undtagen til Ham. Lad os stræbe efter at behage ham og forberede os på at møde ham vi vil være i stand til at møde ham med hvide ansigter, der skinner med oprigtig tro og gode gerninger, Gud forbyde, at tjeneren skulle tale til ham og række ham en hånd af underdanighed og ydmygelse, og han afviser det Generøs og mest generøs, for Gud den almægtige afviser ikke dem, der spørger, og hvis han forsinker det et stykke tid, så er der visdom, som han ser.
"En, der bønfalder (recitere duaa) hele natten, er bedre end en, der beder hele natten." 6, 7
"Duaa er mere effektiv end det skarpeste spyd." 8
"Duaa er et middel til at forhindre katastrofer." 9
"Adopter profeternes våben, kendt som Duaa." 10
15- Reciter Salawat før du reciterer bøn. Imam Ja'far Al-Sadiq (fvmh) siger: En Duaa kan ikke nå til Guds domstol, hvis den ikke er ledsaget af Salawat. En Duaa uden Salawat fortsætter med at svæve på hovedet af den anmodende. Reciter Salawat før og efter bøn, så den Almægtige Allah kan acceptere din bøn også for denne Salawats skyld, fordi bøn om velsignelser fra Salawat ikke kan afvises.
16- Reciter også Salawat efter bøn.
17- Bed den Almægtige i Muhammeds og Aale Muhammeds (fvmh) navn.
18- Man må græde på tidspunktet for bøn. Imam Ja'far Al-Sadiq (fvmh) siger: Hvis du har brug for at bede, skal du først nævne den Almægtige Allahs kvaliteter og derefter recitere Salawat og derefter græde, uanset om du kun fælder én tåre. Imam Muhammad Al-Baqir (fvmh) siger: Det bedste tidspunkt for nærhed for tjeneren er, når han græder i udmattelsesstillingen. Intet er mere effektivt end at fælde tårer i nattens mørke. Den almægtige Allah sagde til Isa (as): Giv Mig tårer fra dine øjne og ydmyghed fra dit hjerte.
Imam Ja'far Al-Sadiq (fvmh) sagde: På dommedag undtagen fra tre, ville alle øjne græde: Et øje, der forblev sikkert fra at se ghair mahram; øjet, der forblev vågent i guddommelig lydighed og øjet, der fældede tårer af gudsfrygt i nattens mørke.
Ishaq Ibn Ammar sagde respektfuldt til Imam Ja'far Al-Sadiq (fvmh): Der kommer ingen tårer, når jeg vil græde over bønner, men de falder, når jeg husker mine afdøde slægtninge; hvad skal jeg gøre? Han svarede: Husk først dine slægtninge, og når dit hjerte bliver blødt, må du bønfalde, da det ville blive accepteret på et sådant tidspunkt.
(Vi bør vide, at det ikke nytter noget at græde, hvis man ikke afholder sig fra ulovlige ting som nævnt i begyndelsen; at at græde, mens man bønfalder om undertrykkernes helbred, er lig med at vise sig frem, og det er ikke ydmygelse. Imam Zainul Abideen (fvmh) siger: At græde og fælde tårer alene kan ikke udgøre Guds lydighed, før man ikke afholder sig fra ulovligt og giver dig ulydighed mod Gud, det er en falsk frygt og nytter ikke noget 12 )
19- Man bør bekende sine synder før man bønfalder, da det ville skabe frygt for Gud og hjertet ville blive blødt og Duaa ville blive accepteret.
20- Man bør være absolut opmærksom på den Almægtige Allah.
21- Man bør bønfalde før ulykkens ankomst. Hellige Profet (saws) siger: Du bør genkende den Almægtige Allah under fremgang, og Han vil komme til din hjælp, når du er i vanskeligheder.
22- Du bør anmode brødre i tro om at bede for dig, da den Almægtige accepterer en troendes bøn om en anden.
23- Man bør bønfalde med begge hænder løftet. Hellig Profet (S) siger: Bed på en måde, som en tigger tigger om mad.
Imam Ja'far Al-Sadiq (fvmh) siger: Når du løfter dine hænder for at søge tilflugt, skal din håndflade vende mod Qibla, og når du beder om levebrød, skal din håndflade vende mod himlen, og hvis du beder mod fjenden, begge dine hænder skal være højere end dit hoved.
24- Du skal bønfalde til fordel for brødre i tro.
25- Du skal fortsætte med at bønfalde regelmæssigt, uanset om din bøn bliver besvaret eller ej; måske er der en guddommelig nødvendighed i forsinkelsen, og Dua er elsket af den Almægtige Allah, så man bør aldrig opgive den mest elskede handling.
26- Efter bønfaldet, træk begge hænder over ansigtet; tværtimod bør man også føre dem over hovedet og brystet.
27- Efter bønens afslutning reciter: Som Allah ville. Der er ingen magt eller styrke undtagen af den almægtige Allah.
28- Efter bøn bør man forbedre sin karakter; det burde ikke være, at senere handlinger hindrer accept af bøn.
29- Sammen med bønner må man opgive al ulydighed og ulovlige handlinger, da dårlige hensigter, indre ondskab, hykleri, forsinkelse i rituel bøn og forældres ulydighed hindrer accept af bønner.
30- Man skal bønfalde efter at have opfyldt andres rettigheder. En, der skylder andre noget, kan ikke få sin bøn besvaret.
31- På tidspunktet for bøn bærer man en ring af cornelian eller turkis.
32- Anmodningsteksten bør ikke være forkert, da den også ville efterlade en virkning. 13
Sammen med ovenstående teknikker skal man også anvende følgende årsager, hvilket gør, at Dua højst sandsynligt bliver accepteret. Nogle gange er disse faktorer relateret til sted og nogle gange med tid og nogle gange med handlinger. For eksempel er det bedste tidspunkt for Dua fredag aften, fredag, sidste timer af fredag; daggry, Ramadhan-måneden, Qadr-aften, Arafah-aften, Arafah-dag, Bethat-dag, Besat-dag, Eidul Fitr og Eidul Azha-aften, Eid Ghadeer-aften, Id-dage, første aften i Rajab, aften d. 15. Shaban, aftenen for den 15. Rajab, Dagen den 15. Rajab, Profetens fødselsdag, solnedgang, når regnen falder, fra tidlig daggry til solopgang og tidspunkt for Azaan.
(Ak, selv om det kun var ved sådanne fortjenstfulde lejligheder, i stedet for festligheder og syndige handlinger var der blevet lagt mere vægt på recitation af bønner og gavn af dets velsignelser. Men vores samfund er langt fra disse sandheder. Når vi bliver fri fra oldtidens imperialistiske atmosfære, ville disse realiteter komme i forgrunden 14 )
Fra stedets aspekt er de bedste steder at bønfalde: Masjid, Hellige Kaaba, Arafat-marken, Muzdalifah, Profetens grav, Imam Husayns (fvmh) mausoleum og andre hellige grave. Fra handlingsaspektet er det mest effektive at bønfalde efter rituelle bønner, bøn fra patienten om en, der kommer for at besøge ham, Dua fra en ansøger til fordel for en, der har gjort ham en tjeneste, Dua af en, der faster, er syg, Haji, en der udfører Umrah, den undertrykte, troende i nød, på tidspunktet for Iftar, både gode og dårlige bønner fra forældre er meget effektive. 15
En der sidder derhjemme og beder om øget tilnærmelse uden at gøre sig nogen praktisk indsats.
En, der bønfalder mod konen, selvom han har magt til at skilles.
En, der bønfalder, når hans kreditor nægter at betale tilbage, selvom han havde magten til at føre vidner.
En, der ødelægger det levebrød, som Gud har givet én gang, og så beder han endnu en gang om det.
En der kan skifte hus og beder mod naboerne.
En, der er indstillet på at begå synder og undertrykker folket; tilraner sig ulovlig rigdom, og efter alt dette bønfalder han, sådanne bønnere er forbandede, og deres Dua bliver aldrig opfyldt. 16
Efter at have studeret ovenstående indser vi, hvorfor vores bønner ikke bliver besvaret, og også hvorfor bønner fra Masoomeen (fvmh) aldrig bliver afvist, og hvordan hver af deres krav bliver opfyldt. Det er en anden ting, at de har erkendelse af guddommelige krav og er opmærksomme på fortroligheden af Guds vilje. De bruger ikke dette kraftfulde våben, når det er upassende; de er fuldt ud klar over den rigtige anledning til dens brug og bruger den ikke uden at kontrollere, hvor Guds vilje ligger. Det er derfor, når vi får selv det mindste ubehag, begynder vi at bede om ødelæggelse, og på trods af at de er omgivet af fjender, fortsætter de med at bede om vejledning af mennesker. Vi ønsker at bruge bøn til at vise vores storhed frem, og de har til hensigt at få Mubahila til at bevise troens sandhed.
Hvis du ønsker at se det vigtigste behov hos Dua og se den største erkendelse af den anmodende, bør du se slagmarken i Karbala, hvor enhver besvær og ulykke inviterer den ofre til dårligt bønfald, hvor hvert offer tvinger moderen til at bønfald om sit elskede barns sikkerhed, og enhver ægtemands død overtaler enken til at bønfalde dårligt, men hverken nogen mor beder om sit barns velbefindende uden imamens tilladelse, eller nogen syg dame beder om en som har elimineret sit barn eller sin mand. Tværtimod udviste alle tålmodighed og standhaftighed og bad kun om accept af offer og stor sejr, og hvorfor det ikke skulle have været sådan; lederen af denne karavane er selv bekendt med hemmelighederne bag guddommelige krav, som blev opdraget i profetens skød, og som bar liget af sin ungdommelige søn, sørgede over sin fireogtredive år gamle bror, led sine nevøers sorg og bortførte de døde kroppe af sine venner og ledsagere; han ofrede sit seks-årige barn, forlod sin lille datter grædende og begav sig ud på slagmarken, hørte stemmen fra sin mors gråd, så sin far holde en kop Kauthar, så sin bedstefar med bar hoved og ivrig; var vidne til kaos i begge verdener, og på trods af alle disse ulykker, da han lagde sit hoved i takknemlighed, sagde han kun: Min Herre, jeg har opfyldt mit løfte, nu skal du også give frelse til min bedstefars Ummah.
En digter har pænt formuleret disse omstændigheder:
Da profetens søn faldt blandt fjenderne, og da Zahras måne var skjult bag skyer af syriske hære og himlens øjne begyndte at lede efter Husayn:
Himlen spurgte, hvor er freden i hjertet af de to verdener?
Himlen sagde: Husayn er opslugt af bønner. 17
Kilder:
Læs mere om profeterne og Imamerne og deres liv, der var fyldt med Guds nærvær, ikke mindst via duaa og forbøn.
Copyright © 2025 duaa.dk - Alle rettigheder forbeholdes.